Ford Focus C-Max : Indításgátló
Az indításgátló berendezés egy elektronikus eszköz, ami megakadályozza a gépjármű jogtalan beindítását. Autóiparban az angol neve alapján gyakran immobilizernek hívják.
Ez az eszköz nem összetévesztendő az utólagos beépíthető riasztók és indításgátlók által alkalmazott valamelyik jeladó, vagy beavatkozó elem áramellátásának megszakításával működő berendezésekkel. A gyári indításgátló a motorvezérlő egységbe van integrálva és szoftveres szinten avatkozik be. Amiből az következik, hogy nem lehet őket egyszerűen kiiktatni vagy egy vezeték összekötésével megkerülni.
1992 gyártási évtől találhatunk indításgátló berendezést a gépjárművekben, viszont 1996-tól nem készült indításgátló nélküli típus.
A lényeg abban rejlik, hogy csak annak van joga beindítani a gépjármú motorját, akinél eredeti kulcs van. Azaz a kulcs nem csak mechanikusan van a zárhoz kódolva, hanem elektromosan is a rendszerhez illesztik.
Ezt az autógyártók több fajta rendszerrel próbálták megoldani:
Kezdetben: infrás távirányítókat alkalmaztak a központi zár be- és kinyitásához, és hozzárendelték az indításgátlót. Akinek ki tudta nyitni az ajtót, annak volt joga beindítani a gépkocsit. A kulcs egyedivé tételét a fejbe épített infra adó szolgáltatja. (Pl. Renault Mercedes) Kulccsal nyitva az ajtót nem oldja ki az indításgátlót, csak az ajtó nyílik ki.
Rádiófrekvenciás távirányító: Szinte megegyezik az infrás rendszerrel csak nem infra adója van, hanem rádiófrekvenciás. Pl. Chrysler Rover
Napjainkra szinte csak egy fajta rendszer maradt fenn, az a transzponderes kulcsazonosítás. A transzponder egy olyan elektromos eszköz, ami képes vezeték nélkül átvinni az elektromos jeleket, információkat. A transzponderbe kerül eltárolásra az indításgátló berendezés kódja, ami minden gyújtás ráadásakor ellenőrzi annak jelenlétét, azonosságát és engedi vagy tiltja a motorvezérlő működését.
Ez a rendszer napjainkban további lehetőséget nyújt a fejlesztőknek, az egyre biztonságosabb, egyre bonyolultabb kódrendszerrel ellátni a gépjárművek védelmét. Ma egy kulcs már nem csak a gépjármű egyedi azonosítását tartalmazza, hanem gyakran a futásteljesítményt, a szerviz információkat, hibakódokat is tárolják a kulcsokban. A kulcs nélküli azonosítást is lehetővé téve, ez azt jelenti, hogy a régi értelemben vett mechanikus kulcs eltűnt, és különböző formájú távirányítókba rejtik a transzpondereket, aminek csak az autón belül kell lenniük, és alkalmasak szabadra kapcsolni az indításgátlót, és egy gomb nyomásásra indítani az autót.
Kivitelezésük és megbízhatóságuk gyártókként változik, meghibásodásuk esetén az autó motorja nem indul be, így mozgásképtelené válik. Ebből következik, hogy a gyári indításgátló berendezések igen bonyolult részei a gépjárműveknek, javításuk, diagnosztikájuk nagy szakmai felkészültséget és nem utolsó sorban a rendszereket jól ismerő diagnosztikai eszközöket igényelnek. Gyakran erre csak a gyári rendszer teszterek képesek.
Cégünk rendelkezik több típus gyári diagnosztikai berendezésével, és komoly felkészültséggel, az indításgátlóval felszerelt járművek javításával, diagnosztikájával kapcsolatban. Van több alternatívánk a meghibásodott egységek javítására, kicserélésére, a márkaszerviz drága új vezérlőegység cseréje helyett.