A mai autókban már szinte alapfelszereltség a blokkolásgátló rendszer /ABS/ és az ehhez tartozó biztonsági berendezések mint a kipörgés gátló /ASR/ vagy a stabilitás vezérlő egység /ESP/.
Ezek az egységek a menetbiztonság fontos elemei melyek hibái nagyban befolyásolják a biztonságos közlekedést.
Hiba esetén a kontrollámpa a műszerfalon folyamatosan világít.
ABS:
A blokkolásgátló rendszer hirtelen fékezésnél vagy csúszós útfelületen megakadályozza a kerekek blokkolását, elősegítve ezzel a gépjármű kormányozhatóságának megőrzését.
A blokkolt kerek esetében megszűnik az oldalvezető erő, ennek következtében az autó irányíthatatlanná válik. Az ilyen esetek elkerülése érdekében a blokkolásgátló szerkezet fordulatszám mérő szenzorok segítségével figyeli a gépjármű kerekeinek fordulatszámát. A kerék blokkolásakor működésbe lép a blokkolásgátló vezérlőegységében található elektromágneses szelep, amely addig csökkenti az adott kerék féknyomását, míg az újra pörögni nem kezd. Ezt követően egészen a következő kritikus lassulásig növekszik a féknyomás. Az autó stabil és kormányozható marad.
A blokkolásgátló működésbe lépése a gépjárművezető számára a fékpedál lágy pulzáló mozgásából érzékelhető. A blokkolásgátló rendszer szabályozási tartományában, maximális késés esetén is gond nélkül kormányozható marad a gépjármű, kikerülhetjük az akadályokat és elkerülhetjük az ütközést.
ESP:
Az elektronikus stabilizáló program felismeri a kritikus helyzeteket, például a kisodródás veszélyét, és célirányosan megelőzi az autó kitörését. Annak érdekében, hagy az elektronikus stabilizáló program reagálni tudjon a kritikus vezetési helyzetekre, a rendszert folyamatosan adatokkal kell ellátni, például arra vonatkozóan, hogy a vezető merre kormányoz, és az autó melyik irányba tart. Az első kérdésre a kormányzási szög érzékelő és a kerekeknél található ABS szenzorok adnak választ. A vezérlőegység ezekből az információkból kiszámítja a tervezett kormányzási irányt és az autótól elvárt viselkedést. Ugyancsak kulcsfontosságú adatot jelent az oldalra való kitérés mértéke és az autó keresztgyorsulása. Ezeknek az információknak a segítségével a vezérlőegység kiszámítja az autó tényleges helyzetét. Az elektronikus stabilizáló program megakadályozza, hogy az autó a kanyarban való haladás során a túlságosan nagy sebesség, az útfelület váratlan megváltozása (víz, jég, szennyeződés) vagy egy hirtelen szükségessé váló manőver miatt instabillá váljon. Ebből a szempontból nem játszik szerepet, hogy az instabilitás alulkormányozottságban (a kormányozott kerekek a kanyar külső íve felé csúsznak) vagy túlkormányozottságban (az autó hátsó részének kifarolása) nyilvánul-e meg. Az elektronikus stabilizáló program számítógépes egysége a szenzoroktól érkező adatok alapján megállapítja az autó instabilitásának jellegét, és a fékrendszerbe vagy a motormenedzsmentbe való beavatkozás útján szabályozza a korrigálást szolgáló lépéseket. Az autó alulkormányozottsága esetén, az elektronikus stabilizáló program fékezi a kanyar belső ívén haladó hátsó kereket. Ezzel egy időben, az autó teljes stabilizálódásáig csökkenti a motorteljesítményt. Az elektronikus stabilizáló program túlkormányozottság esetén célzottan fékezi a kanyar külső ívén haladó első kereket, emellett a motor és a váltó vezérlésébe is beavatkozik.
ASR:
A manapság elterjedt nagy forgatónyomatékkal rendelkező autóknak a kipörgésgátló több kényelmet és biztonságot nyújt, különösen eltérő tapadású vagy csúszós úttesten. A kipörgésgátló lehetővé teszi a harmonikus indulást és gyorsítást az egész sebességtartományban kipörgő kerekek és oldalcsúszás nélkül.
A kipörgésgátló csak az elektronikus gázpedállal (E-Gas) együttesen működik, a blokkolásgátló (ABS) fordulatszám mérőjét használja. Amennyiben érzékeli valamelyik hajtott kerék fordulatszámának növekedését (megcsúszás), a rendszer beavatkozik a vezérlésbe, csökkenti a motor teljesítményét és megakadályozva a kipörgést.
A kipörgésgátló folyamatos tapadást és stabilitást biztosít gyorsulás közben az egész sebességtartományban, ezáltal támogatja az aktív biztonságot. Ezen kívül csökkenti a gumik kopását. A kipörgésgátló működését villogó kontroll lámpa jelzi a műszerfalon. A kipörgésgátlót általában az ESP-kapcsolóval lehet kikapcsolni.